دقیقه مطالعه

سرور مجازی یا vps چیست؟

سرور مجازی یا vps چیست؟
16 - اردیبهشت - 1393

Virtual Private Server یا سرور مجازی که به اختصار VPS نامیده می شود روی سرور های قدرتمند توسط مجازی ساز ها راه اندازی می شود که می توان روی آن سیستم عامل های لینوکس و ویندوز نصب و راه اندازی کرد. سرور مجازی از آنجایی که یک سرور مستقل است می توان هر نرم افزاری که بخواهید روی آن نصب کنید و برای کارهای مختلف از آن استفاده کنید.


یک سرور مجازی زیرمجوعه ی یک سرور قدرتمند می باشد که در دیتاسنتر قرار دارد. یا به عبارت دیگر یک سرور اختصاصی را با برنامه هایی نظیر VMware که یک مجازی ساز است به چند سرور مجازی تقسیم بندی می کنند که هر سرور مجازی بخشی از منابع سخت افزاری سرور اصلی را دارد برای مثال یک کاربر می تواند با توجه نیازش درخواست 4 گیگابایت رم , 500 گیگابایت هارد , چند هسته از CPU و پهنای باند مشخصی را در اختیار داشته باشد.
در سرور مجازی ویندوز دقیقا شما با یک سیستمی مانند سیستم خودتان طرف هستید که سرعت بسیار بسیار بالایی دارد و می توانید برنامه ها و داده های مورد نیاز خود را در آن قرار دهید.
وصل شدن به سرور نیازمند اینترنت قوی نیست و با یک سرعت معمولی هم می توان به راحتی به آن متصل شد.

مزایای سرور مجازی با سرور اختصاصی:

1- هزینه VPS بسیار بسیار کمتر از یک سرور اختصاصی می باشد در حالیکه تمام کارایی که با یک سرور اختصاصی انجام میدهد را می توانید با سرور مجازی انجام بدهید .
2- می توان منابع سرور مجازی را افزایش داد و با توجه به نیاز خود ازمنابع سخت افزاری استفاده کرد به گونه ای دیگر می توانید درخواست افزایش منابع سخت افزاری داشته باشید به طور مثال از رم 4 به رم 8 گیگابایت و ازهارد 200 به هارد 500 گیگابایت. در حالیکه در سرورهای اختصاصی همچین ارتقاپذیری به این راحتی قابل انجام نیست.
3- نگه داری از یک سرور اختصاصی و تنظیمات آن کاری بسیار پیچیده و سخت است در حالیکه در سرورهای مجازی شما با همچین داستانی رو به رو نیستید و به طور کامل با یک سروری که آماده استفاده است رو به رو هستید.
4- درسرور های مجازی می توان به صورت کامل یک نسخه پشتیبانی تهیه کرد اما روی سرور اختصاصی همچین موردی قابل انجام نیست.

تفاوت سرور مجازی با هاست میزبانی وب:

1- دسترسی کامل به سرور یه همان دسترسی روت که باعث می شود برنامه های مورد نیاز خود را نصب کنید و یا تغییر دهید که در سرویس های میزبانی هاست همچین قابلیتی دیده نمی شود.
2- می توان یک فایل بسیار حجیم را در سرور مجازی با یک سرعت باورنکردنی دانلود کرد که اگر قرار باشد آن را با اینترنت خانگی دانلود کنید یا بسیار طول می کشد و یا هزینه ی بسیار سنگینی دارد فرض کنید بخواهید یک فایل 400 گیگابایتی را با اینترنت خانگی دانلود کنید و با تغییرات لازم به هاست دانلود منتقل کنید این کار شاید به چند روز زمان نیاز داشته باشد هرچند هزینه آن هم سرسام آور است اما در سرور مجازی ظرف چند ساعت دانلود خواهد شد.
3- منابعی که در سرورمجازی در اختیار شما قرار می گیرد کاملا تضمین شده است و استفاده بقیه کاربران هیچگونه تاثیری بر روی سرویس شما نمی گذارد اما در سرویس های اشتراکی هاست چنین قابلیتی وجود ندارد و استفاده زیاد از منابع سرور توسط کاربران سرعت بقیه را هم تحت شعاع قرار می دهد.
4- امنیت سرور مجازی در مقایسه با سرویس های میزبانی هاست قابل مقایسه نیست و اطلاعات شما در یک امنیت فوق العاده قرار می گیرد که جز خودتان کسی دسترسی به آن ندارد.

به طور خلاصه اگرمدیر یک سایت پربازدید هستید یا با دانلود و آپلود با حجم بالا سرکار دارید که دانش و بودجه موردنیاز یک سرور اختصاصی را ندارید بهترین پیشنهاد سرور مجازی است.

 

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Array to string conversion in /home/parswebserver/public_html/wp-content/plugins/google-captcha/google-captcha.php on line 706
Array