امروز ۰۵ - اردیبهشت - ۰۳
دقیقه مطالعه

نیم سرور nameserver چگونه کار میکند؟

نیم سرور nameserver چگونه کار میکند؟
06 - خرداد - 1397

DNS مخفف کلمه Domain Name System می باشد که کار آن تبدیل نام دامین (domain.com) به آدرس آی پی (1.2.3.4) می باشد و دلیل اجرایی شدن آن ساده کردن کار برای کاربر است چون به خاطر سپردن آدرس دامنه بسیار ساده تر از آی پی می باشد.

 

Nameservers چگونه کار میکند؟ Nameservers چگونه کار میکند؟

چگونه از nameservers ها استفاده کنیم؟

 

1. شما زمانی که یک دامنه خرید میکنید یا دروقع آن را ثبت میکنید باید برای اتصال به هاست، DNS های هاست خود را در پنل دامنه وارد کنید تا این اتصال برقرار شود در غیر این صورت دامنه شما هیچ وب سایتی را باز نخواهد کرد. اگر DNS هاست خود را نمیدانید باید از سرویس دهنده هاست و دامین خود آن را تهیه کنید.

 

2. در حالت بعدی شما می خواهید یک DNS اختصاصی داشته باشید این حالت کمی سخت تر از حالت اول است در این حالت شما باید در قدم اول وارد کنترل پنل دامنه بشوید و برای DNS خود یک رکورد ایجاد کنید انجام این کار در پنل های مختلف متفاوت است برای ایجاد رکورد اول باید آدرس آی پی هاست خود را بدانید به هرحال رکورد باید برای مثال به صورت زیر باشد.

ns1.domain.com 1.2.3.4
ns2.domain.com 1.2.3.5

بعد از ایجاد رکورد در کنترل پنل دامنه، باید در کنترل پنل هاست هم این رکورد ها را ایجاد کنید برای مثال به صورت زیر

ns1 A 1.2.3.4
ns2 A 1.2.3.5

با انجام اینکار شما یک DNS اختصاصی برای خود ایجاد کرده اید.

 

نکته: توجه داشته باشید با انجام موارد بالا نیاز به زمان دارید تا تنظیمات شما کامل اعمال شوند چون سرویس دهنده های اینترنت این تنظیمات را کش میکنند و نیاز به حدودا 4 ساعت یا بعضی وقت ها بیشتر زمان دارید تا تغییرات را مشاهده کنید.

 

 

چطور DNS یک دامنه را مشاهده کنیم؟

 

برای مشاهده DNS های دامنه وب سایت های فراوانی وجود دارند که این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهند برای مثال وب سایت intodns.com یکی از این نوع وب سایت هاست که ابزار بسیار کار آمدی برای مشاهده DNS یک سایت و همچنین مشاهده خطاهای موجود در آن نیز می باشد.

 

 

چگونه اتصال کاربر به هاست توسط DNS صورت میپذیرد؟

 

1- کاربر یک درخواست به سرویس دهنده اینترنت یا همان ISP خود ارسال میکند (آدرس دامنه را در مرورگر وارد کرده و Enter میکند).

2- ISP  کاربر درخواست را به سرور DNS  دامنه ارسال میکند و نیم سرور ها یا DNS را برمیگرداند (ns1.domain.com, ns2.domain.com)

3- ISP کاربر از میان نیم سرور ها یا همان DNS یکی از رکوردها را به صورت تصادفی انتخاب میکند. (ns1, ns2)

4- رکوردی که انتخاب شده است ای پی سرور هاست نهایی را برمیگرداند و ISP این ای پی را برای این DNS کش میکند و زمان کش آن معمولا 4 ساعت می باشد تا در درخواست های بعدی این مراحل مجدد طی نشود و خود ISP ای پی DNS را ذخیره داشته باشد تا این زمان طولانی نشود. بعد طی این مراحل ای پی سرور هاست به کاربری که درخواست بازدید از سایت را داده ارسال شده و وب سایت را مشاهده خواهد کرد.

 

امیدوارم مفید واقع شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]