دقیقه مطالعه

مقایسه فریم‌ورک‌های Django و Flask

مقایسه فریم‌ورک‌های Django و Flask
19 - شهریور - 1399
مقایسه فریم‌ورک‌های Django و Flask

شما کدام را برای پروژه خود انتخاب می کنید؟ فلسک یا جنگو؟

اگر شما برنامه نویس پایتون هستید باید چند باری اسم فریم ورک های Flask و Django را شنیده باشید . اگر بعد از چند بررسی هنوز در انتخاب یکی از این فریم ورک ها برای پیش بردن پروژه هایتان سردرگم هستید میتوانیم به شما پیشنهاد دهیم که این مطلب را مطالعه کنید.
با خواندن این مطلب میتوانید پاسخ سوالات زیر را درک کنید .

Django چیست؟

Flask چیست؟

Django درمقایسه با Flask

Flask و Django در یک نگاه ( نتیجه پایانی )

Django چیست؟

مقایسه فریم‌ورک‌های Django و Flask
هاست جنگو

باید بدانید که Django یک فریم ورک فول استک ومبتنی بر زبان پایتون می باشد . با وجود Django پروژه به سرعت با طراحی بهینه و عملگرا توسعه پیدا میکند . Django رایگان و متن باز است برای همین توسط توسعه دهندگانی ساخته شده که بسیار با تجربه هستند و بسیاری از مشکلات را در روند توسعه آن بررسی و رفع کرده اند .
شما میتوانید بدون اینکه دوباره چرخ را درست کنید برای پیش بردن پروژه برنامه نویسی خود به Django تکیه کنید .
شاید نقطه قوت کاربران این زبان را باید راه اندازی هاست جنگو دانست. چون از دردسر های مربوط به سرور مجازی راحت شدند.

Flask چیست؟

مقایسه فریم‌ورک‌های Django و Flask
مینی فریم ورک Flask

Flask در واقع یک میکروفریمورک WSGI (Web Server Gateway Interface) است . میتوان گفت که رسالت این میکروفریم ورک این است که به شما کمک کند که سریعتر و آسان تر برنامه نویسی کنید . همچنین می توانید با Flask برنامه های پیچیده و سنگین توسعه بدهید .
Flask در ابتدا به‌عنوان اصلاحی برای Werkzeug و Jinja آمد اما کم کم جای خودش را در دل برنامه نویسان باز کرد و محبوبیتی چشم گیر به عنوان یکی از فریم فرک های پایتون به دست آورد .
برای flask هم می توانید از هاست پایتون استفاده کنید و به راحتی پروژه خود را بارگذاری کنید.

Django درمقایسه با Flask

1- دیتابیس

حالا فکر کنید که برنامه ای که نوشتید به بانک اطلاعاتی یا دیتابیس های SQLite، PostgreSQL، MySQL یا Oracle نیاز دارد . در این شرایط مناسبترین فریم ورک Django است . اما اگر برنامه شما با دیتابیس NoSQL نوشته شود یا حتی بدون نیاز به دیتابیس می باشید Flask می تواند انتخاب بهتری باشد .

 2- اندازه پروژه

Flask برای پروژه ‌های کوچک‌تر و پیچیده ‌تر که دارای دامنه مشخص و طول عمر کوتاه ‌تر هستند، مناسب است. از آنجا که Django یک ساختار خاص دارد، تمام پروژه‌های Django مشابه یک‌دیگر هستند. بنابراین، Django برای مدیریت پروژه‌های بزرگ‌تر با تیم‌های بزرگ‌تر که دارای طول عمر بیشتر و پتانسیل رشد زیادی هستند، مناسب‌تر است.

3- طرح پروژه

Django از یک ساختار ثابت برای پروژه‌ها استفاده می‌کند درحالی که Flask را می‌توان به‌صورت دلخواه استفاده کرد.

4- نوع برنامه

Django در ایجاد برنامه‌های وب با امکانات کامل و server-side templating بسیار خوب عمل می‌کند. اگر فقط یک وبسایت استاتیک یا وب‌سرویس RESTful می‌خواهید که از آن در SPA یا برنامه موبایلی استفاده کنید، میکروفریم‌ورک Flask مناسب است. Django همراه با Django REST Framework نیز به‌خوبی کار می‌کند.

RESTful API -5

DRF (Django REST Framework) یکی از محبوب‌ترین پکیج‌های Django است که فریم‌ورکی برای ارائه مدل‌های Django ازطریق RESTful interface به‌حساب می‌آید. DRF شامل همه مواردی است که شما نیاز دارید مانند view، serializers، validation، auth و موارد دیگری مانند browsable API، versioning، caching که برای ساخت سریع و آسان APIها استفاده می‌شود. همچنین Flask دارای چند اکستنشن‌ خوب مانند Flask-RESTful، Flask-Classful، Flask-RESTPlus برای viewها و Flask-Marshmallow برای Serialization و Flask-JWT، Flask-JWT-Extended برای احراز هویت است.

6- عملکرد

عملکرد Flask اندکی بهتر از Django است زیرا مینیمال‌تر و کم‌ حجم‌تر است. البته این تفاوت بسیار ناچیز است به‌خصوص زمانی‌که I/O را درنظر بگیرید.

Flask و Django در یک نگاه

پارامترهاDjangoFlask
نوع فریم‌ورکفول‌استکمیکرو فریمورک
دیتابیس‌
SQLite, PostgreSQL, MySQL

همه دیتابیس‌ها از جمله NoSQL
اندازه پروژهپروژه‌های بزرگ
پروژه‌های کوچک‌تر با پیچیدگی کمتر
طرح پروژهیک ساختار مرسوم و یکسان
ساختار منعطف
نوع برنامه
برنامه‌های وب با امکانات کامل و همراه با server-side templating
برنامه‌های استاتیک وب یا وب‌سرویس‌های RESTful که در SPAها و برنامه‌های موبایلی استفاده می‌شوند
RESTful API
Django Rest Framework (DRF)
Flask-RESTful(views)
Flask Marshmallow(Serialization)
Flask JWT(Auth)
عملکردمتوسطبهتر از Django
کمپانی‌ها از کدام فریم‌ورک استفاده می‌کنند؟Instagram
Pinterest
Udemy
Coursera
Zapier
Netflix
Lyft
Reddit
Zillow
MailGun

Django یک فریم ‌ورک دارای امکانات کامل است و از این رو در تصمیم‌ گیری به شما یا تیم ‌تان کمک می‌کند تا از کتابخانه ‌های مطمئنی استفاده کنید و درنهایت می‌توانید با انتخاب Django روند توسعه‌تان را سریع‌تر کنید. بااین‌حال، اگر از یکی از گزینه‌هایی که Django برای شما انتخاب می‌کند راضی نیستید یا به برنامه منحصربه ‌فردی نیاز دارید که فقط به چند قابلیت محدود احتیاج دارد، بهتر است که نگاهی به Flask بیندازید.
با انتخاب هاست پایتون به راحتی می توانید پروژه خود را راه اندازی کنید و تیم پشتیبانی پارس وب سرور می تواند به صورت رایگان این کار را برای شما انجام دهد.

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Array to string conversion in /home/parswebserver/public_html/wp-content/plugins/google-captcha/google-captcha.php on line 706
Array