دقیقه مطالعه

چگونه بهترین هاست را برای نیازهای پروژه‌های مختلف خود انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین هاست را برای نیازهای پروژه‌های مختلف خود انتخاب کنیم؟
30 - مهر - 1403

امروزه کمتر کسب‌و‌کاری وجود دارد که نسخه‌ ای آنلاین بر روی اینترنت نداشته باشد.
در زمان نه چندان دور، ارتباطات در حد ارسال و دریافت متن و تصویر بود اما امروز به لطف اینترنت پرسرعت و تکنولوژی وب، امکان ارسال و دریافت اطلاعات، تصاویر و تماس آنلاین فراهم شده است که می‌تواند در کسب‌و‌کار‌‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد.
از طرفی با پیشرفت در زمینه تلفن‌های همراه، این وسیله تبدیل به یک کامپیوتر هوشمند همراه شده است که تمام امکانات و نیازمندی‌های تعامل با دنیای اطراف با استفاده از ابزار اینترنت را فراهم آورده است.

تکنولوژی‌های جدید در فضای اینترنت به ما این امکان را می‌دهد تا سرویس ها و خدمات خود را فراتر از موقعیت فیزیکی و جغرافیایی معرفی و عرضه کنیم و در صورت برنامه‌ریزی درست و اصولی قسمتی از بازار موردنظر را در اختیار بگیریم.

website and hosting

دیگر کسب‌و‌کار‌‌های بزرگ و کوچک محدود به جغرافیای خاصی نیستند و در یک محیط آنلاین در تمام دنیا در دسترس هستند.

به غیر از پلتفرم ‌‌های رایگان مانند شبکه‌های اجتماعی و یا اطلاع رسانی که محتوای آنلاین بر روی این بستر منتشر می‌شود، کاربران فقط می‌توانند محتوای مورد نظر خود را شامل متن و عکس و ویدئو بر روی آن بارگزاری کنند و به معرفی، تبلیغ و فروش محصول، سرویس و خدمات خود بپردازند اما به دلیل اینکه به صورت اختصاصی برای این منظور طراحی و ایجاد نشده اند دارای نواقص و کمبود‌هایی هستند که امکان توسعه و سفارشی سازی آنها وجود ندارد.

در مقابل، بسیاری از اشخاص و کسب‌و‌کارها، به دنبال ایجاد یک پورتال و یا یک وب‌سایت آنلاین هستند که بر اساس نیاز کسب‌و‌کار و مشتریان و مخاطبان خاص آنها طراحی و پایه ریزی شده باشد و قابلیت شخصی سازی داشته و دارای امکانات مدیریت بهتری باشند.

 

انتخاب نام دامنه متناسب با پروژه

مرحله اول برای راه‌اندازی هر کسب‌و‌کار اینترنتی و یا پروژه آنلاین، انتخاب نام دامنه مناسب است تا بعد از خرید هاست، با ست کردن dns ‌‌های هاست بر روی دامنه، به‌ هاست متصل شده و آماده راه‌اندازی پروژه باشد.

نام دامنه باید بسته به نوع و زمینه پروژه انتخاب شده و به راحتی خوانده و تلفظ شود و به یاد سپرده شود.

هاستینگ و نام دامنه

در پارس وب‌سرور امکان انتخاب و ثبت دامنه‌های بین المللی با پسوند‌‌های رایج مثل com, net, org, info وجود دارد. همینطور دامنه‌ها با پسوند‌‌های خاص دیگر از ناحیه کاربری قابل ثبت است.
برای دامنه‌های بین المللی امکان ثبت دامنه‌ها در بازه‌های مختلف زمانی از 1 الی 10 سال وجود دارد.

دامنه‌های بین المللی بعد از ثبت طی چند ساعت فعال می‌شوند و در پروژه قابل استفاده هستند.
دامنه‌های آی آر که مخصوص کشور ایران هستند، بعد از ثبت نیاز به تایید و فعال شدن توسط ایرنیک دارد که مسئول ثبت دامنه‌های ملی می باشد و ممکن است به 1 الی 3 روز زمان نیاز داشته باشد.

دامنه‌های آی آر در باز ‌‌های یک ساله و 5 ساله ثبت می‌شوند و بازه تمدید دامنه آی آر از 6 سال نمی‌تواند بیشتر باشد.

در زمان ثبت دامنه، امکان خرید هاست همزمان با ثبت دامنه وجود دارد که باید بر روی گزینه انتخاب هاست کلیک کنید و بعد از پرداخت صورتحساب، دامنه و هاست همزمان فعال می‌شوند.

 

انتخاب هاست و راه‌اندازی پروژه

در این پست منظور ما از راه‌اندازی پروژه می‌تواند از راه‌اندازی یک وب‌سایت رزومه ای برای معرفی و یا یک وب‌سایت خبری و یا یک فروشگاه اینترنتی و یا یک اپلیکیشن وب باشد.
برای هر کدام از موارد بالا می‌بایست هاست مناسب که امکانات لازم برای راه‌اندازی پروژه را داشته باشد را تهیه کنیم که در ادامه بیشتر با انواع هاست آشنا خواهیم شد.

webhost

به صورت کلی، هاست مقدار فضایی از یک سرور متصل به اینترنت است که از قبل برای راه‌اندازی پروژه آماده و کانفیگ شده است و توسط یک شرکت هاستینگ در اختیار شما قرار می‌گیرد تا شما بتوانید محتویات و فایل ‌‌های وب‌سایت و پروژه خود را بر روی آن آپلود کنید تا وب‌سایت و پروژه شما به صورت آنلاین برای همه در دسترس قرار بگیرد.

 

لوکیشن هاست

هاست ‌‌های ارائه شده بر این اساس که سرور آنها در داخل یا خارج از کشور قرار داشته باشند، به دو دسته‌ ی هاست ایران و هاست خارج تقسیم می‌شوند.

هاست ‌‌های ایران که بر روی سرور ‌‌های ایران قرار دارند برای وب‌سایت ‌های ی که کاربران آنها داخل ایران هستند پیشنهاد می‌شود. همینطور وب‌سایت ‌هایی که نیاز به استفاده از درگاه‌های پرداخت بانکی دارند پیشنهاد می‌شود هاست ایران را تهیه کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که وب‌سایت‌های میزبانی شده در هاست ‌‌های با لوکیشن ایران در تمام نقاط جهان در دسترس هستند.

علاوه بر هاست ‌‌های ایران، در پارس وب‌سرور، سرویس هاست با لوکیشن آلمان بر روی سرور‌‌های هتزنر ارائه می‌شود که دارای کیفیت بالایی هستند و برای وب‌سایت ‌هایی که کاربران آنها خارج از ایران هستند پیشنهاد می‌شود.

وب‌سایت‌های میزبانی شده بر روی هاست ‌‌های آلمان در داخل ایران هم باز می‌شوند و در دسترس هستند و از این نظر مشکلی ندارند.

برای مطالعه مطالب بیشتر در این مورد روی لینک مقاله مقایسه هاست ایران و هاست اروپا کلیک کنید.

 

اگر هنوز در مورد لوکیشن هاست سوالی دارید می‌توانید از قسمت چت آنلاین و یا تیکت از ناحیه کاربری سوال خود را مطرح کنید تا همکاران بخش فنی در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

البته نگران نباشید، هر زمان نیاز باشد می‌توانید با ارسال تیکت به بخش پشتیبانی، درخواست تغییر لوکیشن هاست خود را ارسال کنید تا همکاران ما بعد از بررسی‌های لازم، لوکیشن هاست شما را تغییر دهند.

 

انتخاب سرویس هاست مناسب برای پروژه

برای انتخاب نوع سرویس باید بدانیم پروژه ما با استفاده از چه کد‌هایی و با چه زبان برنامه نویسی توسعه یافته است.

وردپرس نام آشنایی برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های شخصی و فروشگاهی و … می‌باشد.
اکثر وب‌سایت ها و پروژه‌ها با زبان برنامه نویسی php و وردپرس راه‌اندازی می‌شوند.

این سیستم مدیریت محتوای رایگان دارای تمام امکانات لازم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت با طیف وسیعی از کاربرد‌‌های مختلف می‌باشد.

فریمورک های وبسایت

نصب و راه‌اندازی اولیه وردپرس ساده است و و در عرض چند دقیقه می‌توان وردپرس را راه‌اندازی کرد.
اگر نیاز به آموزشی برای نصب وردپرس دارید روی مقاله آموزش نصب وردپرس کلیک کنید.

 

منابع هاست

منابع یک هاست صرف نظر از فضای یک هاست، شامل مقدار رم و سی‌پی‌یو اختصاص داده شده به آن پلن از هاست می‌باشد.
منابع یک هاست در جزئیات هر پلن از یک سرویس درج شده و قابل مشاهده است.

به عنوان مثال پلن اول هاست وردپرس 2 گیگ رم و 2 هسته سی‌پی‌یو و یا پلن دوم هاست اختصاصی 24 گیگ رم و 10 هسته سی‌پی‌یو دارد .

هر 2GHz معادل یک هسته سی‌پی‌یو در نظر گرفته می‌شود.

هر سایت بر اساس پروژه ای که بر روی آن راه‌اندازی می‌شود ممکن است نیاز به منابع متفاوتی داشته باشد.

web host

البته میزان سی‌پی‌یو هاست مهم تر است و تاثیر مستقیم بر روی سرعت لود وب‌سایت دارد.

در برخی موارد که درصد میانگین مصرف سی‌پی‌یو به آستانه ی خود نزدیک می شود نیاز به ارتقای هاست می‌باشد تا میزان سی‌پی‌یو کل هاست افزایش پیدا کند.
با ارتقای هاست می‌توانید منابع بیشتری در اختیار داشته باشید و اگر رم و سی‌پی‌یو هاست شما تحت فشار باشد با ارتقا از فشار بر روی منابع هاست شما کاسته می‌شود.

 

انتخاب سرویس هاست مناسب با پروژه

در ادامه این پست، به انواع سرویس‌های ارائه شده در پارس وب‌سرور اشاره خواهیم داشت:

 

هاست لینوکس معمولی

وب‌سایت‌های شخصی، وب‌سایت‌های رزومه‌ای، وب‌سایت‌های معرفی کسب‌و‌کارها، معرفی خدمات و وب‌سایت‌های چند صفحه ای، پروژه‌های php ساده که نیاز به منابع پایینی دارند بر روی این هاست ها به راحتی راه‌اندازی و اجرا می‌شوند.

همینطور وب‌سایت‌های اطلاع رسانی ساده و یا وب‌سایت‌های وردپرسی که نیاز به ارائه و فروش محصولات ندارند می‌توانند از این هاست استفاده کنند.

عموما وب‌سایت‌های وردپرسی ساده که از افزونه‌های صفحه ساز مثل المنتور و سایر صفحه سازها، افزونه‌های فروشگاهی استفاده نمی‌کنند می‌توانند بر روی این هاست ها قرار بگیرند.

همینطور این سرویس برای برنامه نویسانی که قصد آشنایی با هاست و امکانات آن، یادگیری زبان برنامه نویسی php و یا اصول و مفاهیم اولیه طراحی وب مانند HTML و CSS دارند مناسب است.

می‌توانید مشخصات و جزئیات هر پلن از سرویس هاست لینوکس معمولی را در صفحه قیمت هاست لینوکس مشاهده فرمایید.

 

سرویس هاست وردپرس

این سرویس همانطور که از نام آن مشخص است برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های وردپرسی مناسب است.
برای شروع می‌توانید پلن پایه را تهیه کنید و هر زمان که نیاز به فضا و یا منابع بیشتری داشتید به پلن ‌‌های بالاتر ارتقا دهید.

ارتقای هاست به صورت آنی می‌باشد و بلافاصله بر روی هاست شما اعمال می‌شود.

این سرویس برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار‌هایی که در شروع کار هستند مناسب است.

wordpress-pws

عموما اکثر کسب‌و‌کارها در شروع راه انداری وب‌سایت برآورد دقیق و کاملی از تعداد بازدید و یا میزان مصرف منابع مورد نیاز ندارند.

با تهیه یکی از پلن ‌‌های این سرویس و راه‌اندازی اولیه پروژه، میزان مصرف منابع مشخص می‌شود و می‌توان بعد از گذشت زمان کوتاهی با توجه به تعداد بازدید‌‌های آنلاین و بررسی مصرف منابع، برای تغییر سرویس و تهیه سرویس‌های قوی تر تصمیم گیری کرد.

برای مشاهده لیست پلن های هاست وردپرس می توانید به صفحه هاست وردپرس مراجعه کنید.

 

سرویس هاست پربازدید

سرویس هاست پربازدید برای وب‌سایت‌های PHP و وردپرسی که دارای تعداد افزونه‌های بیشتری هستند و همینطور تعداد بازدید بالاتری دارند مناسب است.

بر روی این سرویس‌ها می‌توانید وب‌سایت‌های فروشگاهی وردپرسی خود را راه‌اندازی کنید و امکان اجرای افزونه‌های صفحه ساز مانند المنتور وجود دارد.

برای مشاهده لیست پلن های هاست پربازدید می توانید به صفحه هاست پربازدید مراجعه کنید.

 

سرویس هاست حرفه ای

سرویس هاست حرفه ای دارای منابع بالاتر و سخت افزار قوی تری نسبت به‌هاست ‌‌های وردپرس و پربازدید است.
این سرویس برای وب‌سایت ‌هایی مناسب است که تعداد بازدید آنلاین بالایی دارند و از لحاظ کدنویسی پیچیده تر هستند و در راه‌اندازی وب‌سایت، از افزونه‌های بیشتری استفاده شده است.

ذکر این نکته ضروری است که در وردپرس با بالا رفتن تعداد افزونه‌ها به خصوص افزونه‌های فروشگاهی و تخصصی، مصرف منابع هاست به خصوص cpu به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و در صورتی که کاربران زیادی آنلاین باشند و در سمت پیشخوان وردپرس یک یا چند مدیر و نویسنده مشغول به مدیریت و نوشتن محصولات باشند ممکن است مصرف سی‌پی‌یو به حداکثر خود برسد.

برای مشاهده لیست پلن های هاست حرفه ای می توانید به صفحه هاست حرفه ای مراجعه کنید.

 

سرویس هاست ووکامرس

این سرویس که به تازگی به لیست سرویس‌های پارس وب‌سرور اضافه شده است بر اساس افزونه ووکامرس بهینه شده است .
افزونه ووکامرس یکی از مهم ترین افزونه‌های وردپرس است که فروشگاه‌های آنلاین زیادی با آن راه‌اندازی شده است.
علاوه بر این، تعداد زیادی افزونه توسط سایر شرکت ‌‌های طراحی افزونه‌های وردپرسی، بر اساس ووکامرس تهیه و توسعه داده شده اند که امکانات جانبی دیگری به این افزونه اضافه می‌کنند.

این سرویس دارای منابع بالا و سخت افزار قدرتمندی است لذا می‌تواند گزینه مناسبی برای میزبانی وب‌سایت‌های ووکامرسی و فروشگاه‌های آنلاین باشد.

برای مشاهده لیست پلن های هاست ووکامرس می توانید به صفحه هاست ووکامرس مراجعه کنید.

 

هاست اختصاصی پارس وب‌سرور

هاست ‌‌های اختصاصی پارس وب‌سرور بالاترین منابع را در مقایسه با سایر سرویس ‌هایی که تا اینجای مقاله به آن اشاره کردیم را داراست.
در حقیقت کل منابع سرور در هاست ‌‌های اختصاصی به چند وب‌سایت میزبانی شده در این هاست ها اختصاص داده می‌شود.

مزیت این هاست ها این است که بدون اینکه هزینه بالای سرور و کانفیگ و نگهداری سرور‌‌های قوی پرداخت کنید از همان منابع می‌توانید استفاده کنید و دارای پشتیبانی هم می‌باشد.

وب‌سایت‌های فروشگاهی بزرگ که تعداد یوزر آنلاین بالایی دارند و همیشه در حال آپدیت و بروزرسانی محصولات و محتوای خود هستند و دارای چندین مدیر و نویسنده هستند که همزمان در پیشخوان وردپرس فعالیت دارند پیشنهاد می‌شود این نوع هاست را تهیه کنند.

برخی از وب‌سایت‌های به صورت ماهانه و یا فصلی کمپین ‌‌های تبلیغاتی بر روی وب و یا شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کنند که باعث می‌شود در طی زمان کوتاهی تعداد زیادی کاربر وارد سایت شوند.

منابع هاست اختصاصی این تضمین را به شما می‌دهد که در زمان اوج ترافیک کاری، وب‌سایت شما فعال بماند و down نشود.

 

سرویس هاست لاراول

لاراول یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین فریمورک ‌‌های php است که برای راه‌اندازی وب‌سایت ها و فروشگاه‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در هاست ‌‌های لاراول دسترسی به ترمینال سی پنل وجود دارد تا بتوان دستورات مورد نیاز برای اجرا و راه‌اندازی و مدیریت پروژه‌های لاراول مثل دستورات کامپوزر را وارد و اجرا کرد.

نکته : اگر در پروژه لاراولی از نودماژول استفاده شده باشد به جای هاست لاراول باید هاست نودجی‌اس تهیه شود.

بر اساس نیاز به فضا و منابع برای پروژه لاراولی، می‌توانید یکی از پلن های هاست لاراول را انتخاب و پروژه خود را راه‌اندازی کنید.

 

هاست نودجی‌اس NodeJS

نودجی‌اس یکی از پراستفاده ترین فریمورک ‌‌های جاواسکریپت بر پایه موتور جاوااسکریپت گوگل کروم است که بر روی سرور اجرا می‌شود و انواع پروژه‌های وب اپلیکیشن را با آن می‌توان طراحی کرد و توسعه داد.

استفاده از جاوااسکریپت برای راه‌اندازی پروژه‌ها و اپلیکیشن ها، امکانات و فرصت ‌‌های جدید را برای طراحی و توسعه وب‌سایت ها و اپلیکشن ها در اختیار قرار می‌دهد.

Node-js-project

علاوه بر این، تیم توسعه پارس وب‌سرور توانسته است قابلیت و امکان جدیدی را بر روی سی پنل اضافه کند که با استفاده از منوی nodejs application به راحتی و در عرض چند دقیقه پروژه نودجی‌اس را بر روی هاست اجرا و راه‌اندازی کرد.

امکان راه‌اندازی پروژه‌های نودجی‌اس، پروژه‌های که از فریم ورک های nextjs یا nuxtjs و react بر روی هاست ‌‌های نودجی‌اس وجود دارد.

در هاست ‌‌های نودجی‌اس امکان استفاده از دیتابیس MongoDB نیر فراهم است.

 

هاست پایتون

هاست پایتون دقیقا مشابه‌هاست نودجی‌اس است و از نظر امکانات هیچ تفاوتی با هاست نودجی‌اس ندارد.

بر روی این سرویس هم مشابه‌هاست نودجی‌اس، دسترسی به ترمینال وجود دارد.

امکان استفاده از دیتابیس هاس پستگرس و همینطور دیتابیس مونگو دی بی وجود دارد.

 

راه اندازی پروژه جنگو

در هاست ‌‌های پایتون، در سی پنل گزینه ای به نام setup python app وجود دارد که از طریق این گزینه امکان راه‌اندازی پروژه‌های جنگو و پروژه‌های فلسک وجود دارد.

جنگو و فلسک جزو فریمورک ‌‌های مطرح پایتون هستند که برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت و اپلیکیشن ‌‌های وب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

هاست دانلود

هاست دانلود، هاست ‌هایی هستند که دارای فضای ذخیره سازی بالایی هستند و البته دیتابیس ندارند.

این هاست ها برای میزبانی فایل ‌‌های حجیم وب‌سایت مناسب هستند و می‌توان برای ساخت لینک دانلود فایل ها استفاده کرد.

بر روی این هاست ها امکان اجرای کد‌‌های php وجود دارد.

 

ادان دامنه و یا دامنه اضافه

اگر به جزئیات پلن ‌‌های سرویس‌های مختلف نگاهی بیاندازید، در برخی پلن ‌‌های سرویس‌های مختلف گزینه ای به نام ادان دامنه و یا دامنه اضافه وجود دارد.

دامنه اضافه به این معنا هست که بر روی هاست خریداری شده می‌تواند دامنه دیگری را اضافه کرد که از فضا و منابع هاست استفاده می‌کند اما می‌تواند به عنوان یک وب‌سایت  مجزا راه‌اندازی شود و در دسترس قرار بگیرد.

 

سخن آخر

اگر شما پروژه ای دارید و هنوز نمی‌دانید کدام یک از سرویس‌های هاست ما را تهیه کنید، می‌توانید از طریق چت آنلاین و یا ارسال تیکت از ناحیه کاربری با همکاران بخش فنی ما در ارتباط باشید تا راهنمایی لازم برای انتخاب هاست مناسب برای پروژه خود را دریافت کنید.

 

4.9/5 - (7 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]