دقیقه مطالعه

بررسی ارور 410 Gone

بررسی ارور 410 Gone
01 - دی - 1400

همانطور که می دانیم کدهای وضعیت http که به صورت 4xx باشند به عنوان خطاهای سمت کلاینت دسته بندی می شوند. در این آموزش می خواهیم به بررسی ارور 410 Gone بپردازیم. این کد وضعیت مشابه ارور 404 است اما با کمی تفاوت !

ارور 410 را می توان به عنوان نسخه دائمی تر ارور 404 نام برد. به این صورت که خطای 404 به این معنا است که صفحه ای که به دنبال آن هستید در حال حاضر در سرور یافت نمی شود، اما ممکن است در آینده پیدا شود. اما در خطای 410 منبع واقعا از بین رفته است و در آینده نیز امکان دسترسی به آن وجود ندارد و از هیچ تغییر مسیری نیز برای هدایت کاربر به صفحه دیگر استفاده نشده است.

وقتی موتورهای جستجو (مانند گوگل) با کد خطای 410 مواجه می شوند آن را به عنوان پیامی از طرف مالک سایت تلقی می کنند که به آنها می گوید این صفحه از بین رفته است و دیگر باز نمی گردد.

بعضی از توسعه دهندگان وب ترجیح می دهند تا از کد وضعیت 410 به جای 404 استفاده کنند تا به موتورهای جستجو صریحا بگویند که یک صفحه را برای همیشه از سایت حذف کرده اند. در نتیجه، موتورهای جستجو دیگر آن صفحه را crawl نخواهند کرد.

اما بعضی دیگر از توسعه دهندگان استفاده از خطای 410 را توصیه نمی کنند و پیشنهاد می کنند تا از جایگزین های بهتری مانند تگ no-index استفاده شود.

وب سرور های مختلف، سیستم های عامل و مرورگرها شیوه نمایش گوناگونی برای نمایش ارورها دارند. ارور 410 نیز به شکل های مختلفی نمایان خواهد شد که انواع متداول آن به شرح زیر است :

410 Gone

Gone

Error 410

HTTP Status 410

اگرچه تنظیم نمایش ارور 410 از سمت سرور است اما گاهی اوقات ممکن است مشکلی در سمت کلاینت باشد. در اینجا چند سناریو احتمالی و راهنمایی برای رفع خطا بررسی می شود.


ارورهای سمت کلاینت

URL اشتباه :

در بیشتر موارد خطای 410 بر اثر یک URL اشتباه می باشد، به این صورت که صفحه ای که کاربر در مرورگر وارد کرده است در سمت سرور وجود ندارد و در پیکربندی سرور نیز پاسخ را با استفاده از کد 410 تنظیم کرده اند و در نتیجه در مرورگر نیز خطای 410 مشاهده می شود.

تغییرات پلتفرم :

چنانچه از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده می کنید باید بروز رسانی های اخیر را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است ارور 410 بعد از انجام این بروز رسانی ها ایجاد شده باشد. همچنین ممکن است بعد از نصب افزونه ای با این مشکل مواجه شده باشد. لذا باید نسبت به بازگشت سیستم سایت به نسخه قبلی اقدام کنید که می توانید برای انجام این کار از ریستور آخرین بکاپ نیز استفاده کنید.


تغییرات دیتابیس :

بعضی افزونه های وردپرسی، دسترسی تغییرات بر روی دیتابیس سایت را دارند و گاها مشاهده می شود که با حذف آنها، تغییرات انجام شده بر روی دیتابیس بازگردانده نمی شود. ممکن است ارور 410 از همین مورد ایجاد شده باشد. لذا باید دیتابیس و رکوردهای آن را به صورت دستی مورد بررسی قرار دهید.

ارورهای سمت سرور

بررسی تنظیمات وب سرور :

چنانچه با بررسی انجام شده متوجه شده اید که مشکل از سمت کاربر نیست باید تنظیمات وب سرور را مورد بازنگری قرار دهید. چنانچه از وب سرور Apache استفاده می کنید باید فایل htaccess و چنانچه از Nginx استفاده می کنید باید فایل nginx.conf را هم بررسی کنید. و سپس به دنبال تغییر مسیرهای ناخواسته بگردید و چنانچه با کدهای مربوط به 410 مواجه شده اید و به آنها نیاز ندارید حذفشان کنید.

بررسی لاگ :

به عنوان گام نهایی باید لاگ برنامه را بررسی کنید و گزارش آن را که حاوی تاریخچه وب سایت شما است را مورد ارزیابی قرار دهید از جمله صفحات درخواستی، سرورهایی که به آن متصل شده است و موارد دیگر.

باز کردن گزارش های برنامه می تواند شما را در دست یابی به منشا خطا کمک کند.

امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال مرتبط با پشتیبانی پارس وب سرور در ارتباط باشید .

5/5 - (7 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]