دقیقه مطالعه

بررسی ارور 504 و روش های برطرف کردن آن

بررسی ارور 504 و روش های برطرف کردن آن
14 - بهمن - 1400

ارور 504 یا همان Gateway timeout یکی از ارورهای سمت سرور است. ارور سمت سرور به این معنا می باشد که برای رفع این اخطار لازم است تا تنظیماتی از طرف مدیر وب سایت یا مدیر سرور انجام شود.

عمده دلیل وقوع این ارور مربوط به عدم ارتباط میان یک پراکسی سرور با سرور اصلی سایت می باشد که باعث ایجاد این اخطار می شود و در نتیجه کاربر در مرورگر خود با پیام هایی مشابه Gateway timeout مواجه شود.

در این آموزش می خواهیم چند روش را برای برطرف کردن این ارور بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

روش های احتمالی برطرف کردن ارور 504 را می توان از دید کاربر سایت و مدیر سرور بررسی کرد.

ابتدا روش هایی که می تواند از طرف کاربر سایت انجام شود را ذکر می کنیم.

1 – غیرفعال کردن سرویس های تغییر آی پی

اگر از سرویس ها یا نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده کرده اید و هنگام بارگزاری سایت با ارور 504 مواجه شده اید، آنها را قطع کنید و سپس مجددا سایت مورد نظر را باز کنید. ممکن است ابزار مورد استفاده شما قادر به اتصال به سرور سایت نباشد. چنانچه مشکل رفع شد در صورت نیاز باید از ابزارها یا سرویس های دیگری استفاده کنید.

2 – بارگزاری دوباره سایت

در صورت مواجه با این ارور می توانید سایت را با استفاده از کلیدهای Ctrl + F5 مجددا بارگزاری کنید.

ممکن است استفاده از این روش موثر باشد و مشکل عدم ارتباط با سایت رفع شود.

3 – پاک کردن کش مرورگر

در مواردی ممکن است ارور 504 به علت کش شدن مرورگر باشد. در این حالت می توانید با پاک کردن کش مرورگر و بارگزاری مجدد سایت، نتیجه را بررسی کنید.

برای پاک کردن کش مرورگر می توانید از این آموزش استفاده کنید.

4 – تغییر سرورهای دی ان اس

دی ان اس که در سیستم های کاربران برای تبدیل یک دامنه اینترنتی به آی پی مورد استفاده قرار می گیرد عموما از سوی شرکت فراهم کننده اینترنت تامین می شود، در مواقعی ممکن است علت بروز ارور 504 از این دی ان اس ها باشد. برای بررسی بیشتر می توان از آدرس هایی مانند 8.8.8.8 یا 8.8.4.4 که برای گوگل هستند استفاده کرد.

برای انجام این کار می توانید از روش سوم این آموزش استفاده کنید.

در ادامه روش هایی که می تواند از طرف مدیر سایت یا سرور انجام شود را ذکر می کنیم.

5 – خاموش کردن فایروال

چنانچه این ارور ادامه دار باشد و رفع نشود برای بررسی علت موضوع می توانید فایروال سرور را به صورت موقت غیر فعال کنید و چنانچه مشکل رفع شد باید تنظیمات فایروال را مورد بررسی قرار دهید.

6 – فایل htaccess

کدهای اشتباه در فایل htaccess که وظیفه بازنویسی تنظیمات اعمالی وب سرور را بر عهده دارند نیز می تواند از عوامل بروز این ارور باشد. لذا با دقت کدهای قرار گرفته شده در این فایل را بررسی کنید.

7 – خاموش کردن CDN

چنانچه از cdn هایی مانند کلادفلر یا ابرآروان استفاده می کنید، ممکن است سرورهای پراکسی این سی دی ان ها در ارتباط با سرور اصلی سایت دچار اختلال شده باشند و منجر به ارور 504 شوند. به صورت موقت می توانید این cdn ها را خاموش کنید و نتیجه را بررسی کنید.

8 – سنگین شدن دیتابیس

در مواردی مشاهده می شود که حجیم شدن بسیار زیاد دیتابیس باعث بروز ارور 504 شده است، لذا باید دیتابیس را بررسی کنید و در صورت نیاز نسبت به بهینه سازی آن اقدام کنید.

9 – بررسی قالب ها و افزونه ها

چنانچه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، ممکن است ارور 504 که با آن مواجه می شوید ناشی از قالب ها یا افزونه ها باشد. در این صورت باید قالب فعال سایت و تک تک افزونه ها را بررسی کنید.

برای انجام این کار می توانید از یک متخصص وردپرس کمک بگیرید.

10 – انتخاب هاست مناسب

یکی از مواردی که ممکن است منجر به بروز ارور 504 شود، بازدید بالای یک سایت و کافی نبودن منابع هاستی باشد که سایت بر روی آن میزبانی می شود. در نتیجه باید نسبت به تهیه یک هاست مناسب با منابع کافی و سرعت بالا اقدام کنید.

امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

5/5 - (7 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Warning: Array to string conversion in /home/parswebserver/public_html/wp-content/plugins/google-captcha/google-captcha.php on line 706
Array