امروز ۰۸ - اردیبهشت - ۰۳
دقیقه مطالعه

مقایسه دیتابیس MySQL و MongoDB

مقایسه دیتابیس MySQL و MongoDB
04 - مهر - 1398

شاید همواره برای کاربران عزیز این سوال پیش بیاید پایگاه داده MySQL و MongoDB چه تفاوتی دارند و اصلا کدام یک بهتر است.


همین چند سال پیش که تا این میزان مونگو دی بی گسترده نشده بود حرفی از این دیتابیس به میان نمی آمد اما امروزه با گسترش روز افزون این دیتابیس دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت.
امروز قصد داریم در این مقاله کمی در مورد این دو پایگاه داده صحبت کنیم.

mongodb یا mysql؟

MySQL:

این پایگاه داده از سال 1995 شروع به کار کرد و سپس با سرعت سرسام آوری رشد کرد و فراگیر شد.
MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده منبع باز (RDBMS) است که توسط شرکت Oracle توسعه ، توزیع و پشتیبانی می شود.

این پایگاه داده می تواند برای سیستم عامل هایی نظیر Windows , Linux و MacOS مورد استفاده قرار بگیرد و یکی از مزیت های خوبی که دارد بخاطر اینکه مدت زمان زیادی از عرضه آن گذشته جامعه آماری بزرگی دارد.

این دیتابیس تمام داده های موجود خود را در جداول ذخیره می کند و از زبان جستجوی ساختاری SQL برای یافتن این داده ها استفاده می کند.

در MySQL ، هر پرونده جداگانه به صورت ردیف در یک جدول ذخیره می شود.
یک ‘Table’ برای ذخیره ( سابقه ) ردیف های مشابه هم مورد استفاده قرار می گیرد.
در MySQL چارچوب و طرح (schema) قابل تغییر نیست و اگرطرح به صورت ستون هایی از اسم و آدرس باشد و داده ای که وارد آن می شود یک ستون دیگر به نام سن داشته باشد این ستون در MySQL تعریف نخواهد شد.

به تصویر زیر اگر نگاه کنید متوجه خواهید شد که داده ها باید بر اساس طرح و جداول از پیش ساخته شده وارد شوند دقیقا منظور چیست!

mongodb یا mysql؟

در این نوع از ساختار ها شما دیگر قادر نیستید ستون هایی با مشخصات دیگر وارد کنید و اصلا MySQL این را نمی پذیرد.

MongoDB:

این پایگاه داده امروزه از محبوب ترین ها محسوب می شود و متن باز بوده که مبتنی بر بانک اطلاعاتی NoSQL می باشد.

ایده آن در سال 2007 داده شد و در سال 2010 اولین نسخه آن منتشر شد.
اسناد در مونگو دی بی در پرونده های BSON ذخیره می شوند که نسخه اصلاح شده پرونده های JSON می باشند از این رو JS به طور کامل پشتیبانی می شود.

پس طبیعی است که برنامه نویسان زبان Node.JS تمایل زیادی دارند که با این پایگاه داده کار کنند و علاوه بر آن JSON تبادل داده ها بین برنامه های وب و سرورها را با فرمت قابل خواندن توسط انسان تسهیل می کند.
این مورد نه تنها به کاربران اطمینان خاطر بیشتری می دهد بلکه می تواند ظرفیت ذخیره سازی و تقاضای سرعت شما را برآورده سازد.

یکی از مزایای بزرگ MongoDB استفاده نکردن از چارچوب و طرح از پیش ساخته شده است و به اصلاح از طرحواره پشتیبانی نمی کند و داده ها به صورت سند ذخیره می شوند که این کمک می کند اسناد را به هرشکل و هر مقداری که دوست دارید در پایگاه داده ذخیره کنید چیزی که درMySQL شاهد آن نبودیم به طور مثال به عکس زیر توجه کنید:

در این اسناد که در دیتابیس MongoDB ذخیره شده اند می توان هر مقادیر دیگر را وارد کرد و مشکلی بوجود نخواهد آورد و این یکی از گزینه هایی است که پویایی را برای این دیتابیس به ارمغان آورده است.

با مشاهده تصویر زیر می توانید تشخیص بدهید که چه زمانی باید از MySQL یا از MongoDB استفاده کنید.

مقایسه mysql و mongodb

شاید به طور کلی نتوان گفت کدام بهتر است هر دو از این دیتابیس ها امروزه به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرند و به سلیقه کاربر بر می گردد که کدام را برای کار کردن می پسندد.

مجموعه پارس وب سرور برای تمام هاست های خود از دیتابیس MySQL پیشتیبانی می کند و برای هاست جنگو ( پایتون ) , هاست نود جی اس و هاست روبی علاوه بر دیتابیس MySQL دسترسی به پایگاه داده MongoDB را هم در اختیار شما قرار می دهد.


پس با خیال راحت می توانید پایگاه داده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]

دیدگاه های این نوشته