امروز ۰۸ - اردیبهشت - ۰۳

تفاوت های هاست ویندوز با لینوکس

تفاوت های هاست ویندوز با لینوکس
03 - اردیبهشت - 1398

در مقاله ی چگونه یک سایت راه اندازی کنیم به صورت مختصر در مورد هاست صحبت کردیم و گفته بودیم که هاست براساس سیستم عامل به دو نوع ویندوز و لینوکس تقسیم بندی می شوند.
با توجه به پرسش های زیاد شما کاربران عزیز به بیان تفاوت های این دو سیستم عامل می پردازیم تا انتخاب درست تری داشته باشید.

هاست لینوکس:


سیستم عامل لینوکس از زبانهای Perl , Python , PHP , Html و CGI پشتیبانی می کند.
به جرات می توان گفت هاست لینوکس محبوب ترین هاست مورد استفاده بین تمام کاربران اینترنتی دنیاست. برای سایت هایی که زبان آن ها PHP است بهترین گزینه است. البته برخی از هاست های ویندوزی هم از زبان PHP پشتیبانی می کند اما در بعضی موارد مشکلاتی گزارش شده است و بعضی از دستورات آن هم تفاوت هایی دارد.
وب سرور لینوکس Apache می باشد که محبوب و رایگان است. بر روی هاست لینوکس از وب سرور های دیگری نظیر LiteSpeed هم می توان استفاده کرد که سرعت سرویس را بهبود می بخشد اما باید لایسنس آن خریداری شود.
گاهی اوقات سوال هایی دریافت می کنیم مبنی بر اینکه برای داشتن هاست لینوکس حتما باید در کامپیوتر شخصی خود سیستم عامل لینوکس نصب کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم این دو هیچ ارتباطی بهم ندارند و پل ارتباطی با هاست شما کنترل پنل هایی است که امکان مدیریت هاست را فراهم می کند.
هاست لینوکس از Cpanel و DirectAdmin به عنوان کنترل پنل استفاده می کند که بسیار مورد پسند کاربران می باشد و همین یکی از برتری های هاست های لینوکس به ویندوز می باشد. DirectAdmin با لایسنس ارزان تر و Cpanel با لایسنس خیلی گران تر تهیه میشود.
این نوع هاست از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده میکند.
قیمت مناسب به همراه امنیت بالا و کارکرد مناسب سیستم های مدیریت محتوای وردپرس, جوملا و فروشگاه ساز پرستاشاپ که به زبان PHP نوشته شده اند در این هاست موارد دیگری از نقات قوت این هاست محسوب می شود.
در مقایسه سرعت هاست لینوکس و ویندوز باید گفت اگر در یک سخت افزار مشخص این دو را بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد همواره هاست لینوکس از منابع Ram و Cpu بهینه تر استفاده می کند وهمیشه منابع آزاد تری نسبت به سیستم عامل ویندوزی دارد.
نزدیک به 95 درصد کاربران ایرانی از هاست لینوکس استفاده میکنند که این خود نشان از محبوبیت عجیب این هاست دارد.


هاست ویندوز:


سیستم عامل ویندوز که توسط مایکروسافت تولید می شود طبعا از زبان برنامه نویسی خود مانند ASP وNET پشتیبانی می کند. ASP تنها در هاست ویندوز قابل استفاده می باشد. ابزارهای این زبان عموما شامل هزینه هایی می باشد که در زبان PHP دیده نمی شود و رایگان است.
وب سرور هاست های ویندوز IIS می باشد که به دلیل رایگان نبودن و خریدن لایسنس آن عموما گران تر از هاست های لینوکس می باشند.
هاست های ویندوز از بانک اطلاعاتی SQL Server استفاده میکند.
پنل مدیریتی هاست های ویندوز عبارت اند از: WebsitePanel , Plesk و SolidCP .
البته Plesk در هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس قابل استفاده می باشد اما به دلیل محبوبیت دو کنترل پنل لینوکس که ذکر کردیم بسیار کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
هاست های ویندوزی در محیط های بزرگتر یعنی شرکت ها و موسسات دولتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. به طوری که بیشتر موسسات دولتی داخل کشور از این نوع هاست استفاده میکنند.
یکی از فواید بزرگ این سیستم عامل امکان استفاده از تمامی نرم افزار های شرکت مایکروسافت می باشد که نقطه قابل اتکا این هاست است.
رابط کاربری در سیستم عامل ویندوزی برخلاف لینوکس محیط گرافیکی دارد و به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست که همین یکی از نقات مثبت آن محسوب می شود این را زمانی بهتر درک خواهید کرد که به مدت طولانی از هاست های لینوکس استفاده کرده باشید و به دلیل استفاده اشتباه بزرگی و کوچکی حروف دچار دردسر شده باشید.

به طور خلاصه با توجه به امکانات و نقاط ضعف و مثبت این دو سیستم عامل که ذکر کردیم شما می توانید انتخاب کنید که کدام یک برای کار شما مناسب تر است.
با این حال عجله نکنید شما می توانید از کارشناسان مجرب ما قبل از خرید مشاوره دریافت کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.
مجموعه پارس وب سرور با اتکا به دانش و تجربه خود کمک شایانی به شما خواهد کرد.

4.6/5 - (7 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]