امروز ۰۴ - اردیبهشت - ۰۳
دقیقه مطالعه

ثبت سایت در Google Console

ثبت سایت در  Google Console
15 - خرداد - 1397

یکی از مواردی که وب مستر ها یا مدیران سایت ها با آن برخورد دارند معرفی سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل است. همانطور که اطلاع دارید تقریبا همه افراد برای پیدا کردن نیاز ها یا مطالب خود از موتور جستجو گوگل استفاده میکنند.

گوگل با خزنده هایی که دارد وب سایت ها را در سطح اینترنت بررسی کرده و در سرور های خود ذخیره میکند و زمانی که کاربر در گوگل به جستجو میپردازد، موتور جستجوی گوگل از بین وب سایت هایی که ذخیره کرده یا به عبارتی دیگر ایندکس کرده است اقدام به جستجو کرده و بر اساس متد هایی که دارد آن وب سایت ها را به کاربر نمایش میدهد. به این نکته نیز دقت داشته باشید وب سایت هایی که در نتایج گوگل بالا بوده و به کاربر پیشنهاد می شود دارای سئو بهتری نسبت به وب سایت های دیگر که در نتایج سطح های پایین تر و یا حتی صفحات دیگر هستند می باشد.

 ثبت سایت در گوگل
معرفی سایت به گوگل

سئو چیست؟

در بالا به واژه سئو اشاره کردیم این واژه یکی از مواردی است که وب مسترها حتما باید با آن آشنایی داشته باشند. سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization می باشد، یعنی میزان بهینه بودن وب سایت برای موتورهای جستجو، وب سایت هایی که سئو خوبی داشته باشند یا به عبارتی دیگر برای موتورهای جستجو بهینه تر باشند در سطح های بالاتر نتیجه جستجو ها قرار میگیرند.

اما مواردی که برای سئو باید رعایت شود بسیار زیاد و در بعضی موارد پیچیده می باشد که در این مقاله به آن اشاره نخواهد شد.

چطور وب سایت را به موتور جستجو گوگل معرفی کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد گوگل وب سایت هایی که در سرور های خود ذخیره کرده باشد را در نتیجه های جستجو خود نمایش میدهد و اگر وب سایتی را در سرور های خوب ذخیره نکرده باشد به هیچ وجه نمایش نخواهد داد.

نکته: شاید این نکته برای شما جالب باشد، اگر آدرس وب سایت شما در وب سایت هایی که در گوگل ثبت شده اند وجود داشته باشد خزنده های گوگل از طریق آن وب سایت به سایت شما دسترس پیدا خواهد کرد و بعد مدتی وب سایت شما را در سرور های خود ذخیره و ایندکس میکند.

آموزش تصویری ثبت سایت در کنسول گوگل

در جیمیل خود Login کنید و وارد آدرس زیر بشوید.
https://search.google.com/search-console/welcome
ملاحظه می کنید که دو روش برای ثبت سایت در گوگل وجود دارد که هر کدام در شرایط متفاوتی بهتر است استفاده بشوند.

ثبت سایت با تایید Domain

در این روش تمام ادرس ها و ساب دامنه ها و ساب فولدر ها به نام شما ثبت خواهد شد و قابل مدیریت خواهد بود.

بعد از وارد کردن دامنه در کادر سمت چپ صفحه زیر برای شما باز میشود.

بر روی copy کلیک کنید . در ادامه وارد سی پنل شوید (آموزش ورود به سی پنل) و Zone Editor را باز کنید . اگر سایت خود را بر روی ابر آروان یا کلودفلر قرار داده اید باید این مراحل را از پیشخوان همان سایت انجام دهید.


بر روی Manage کلیک کنید.


بر روی Add Record کلیک کرده و یک TXT record ایجاد کنید.

مانند تصویر در قسمت Name نام دامنه را وارد کنید و در قسمت record کدی که کپی کرده اید را قرار دهید و بر روی Add Record کلیک کنید.


به صفحه ثبت نام برگردید و بر روی verify کلیک کنید اگر با موفقیت مراحل را انجام دهید پیامی مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده میشود . با انجام این مراحل گوگل شما را به عنوان مالک دامنه خواهد شناخت .


ثبت سایت در گوگل با متد URL Prefix

این روش زمانی استفاده میشود که شما دسترسی برای قرار دادن TXT Record را نداشته باشید. مثلا زمانی که شما از یک سیستم وبلاگ دهی استفاده می کنید ، برای اینکه مالکیت زیر دامنه را تایید کنید ،باید ازیکی از متد های url prefix استفاده میکنید.
اما توصیه شده است از فایل html استفاده کنید چرا که وابستگی به کد های شما ندارد و با تغییر قالب و پروژه شما همچنان مالک دامنه از نظر گوگل میمانید.


بعد از وارد کردن دامنه در کادر سمت راست صفحه زیر برای شما باز میشود.دقت داشته باشید که حتما ابتدای نام دامنه https را قرار دهید مانند https://parswebserver.com


فایل اختصاصی که گوگل برای شما ایجاد کرده است را دانلود کرده و در مسیر اصلی هاست خود قرار دهید. منظور از مسیر اصلی ، مسیری است که دامنه شما به آن ختم میشود مثلا public_html
بعد از قرار دادن فایل در هاست به صفحه ثبت نام بر گردید و بر روی verify کلیک کنید .


اگر شما از یکی از روش های رایج که بالا گفته شده سایت خود را در گوگل کنسول ثبت نام کرده اید و قصد تغییر روش تایید هویت دارید به بخش Users & permission بروید و از گزینه Use a different method روش دیگری را انتخاب کنید.

اگر دامنه شما ملی است ، این فرایند ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد .

دقت داشته باشید در صورتی که به هر دلیلی فایلی که برای تایید هویت قرار داید یا txt record که قرار دادید حذف شود دسترسی شما به کنسول گوگل قطع خواهد شد و اگر تا سه هفته اقدام به برگردانی نکنید تمام اطلاعات پیشین شما در سایت گوگل از بین خواهد رفت و به آن دسترسی نخواهید داشت.

اگر وب سایت دیگری نیز دارید می توانید در همین حساب کاربری یک وب سایت دیگر نیز معرفی کنید هیچ محدودیتی وجود ندارد.

تا اینجا وب سایت خود را به گوگل معرفی کردیم این پنل امکانات بسیار زیادی دارد که به وب مستر ها کمک میکند رتبه وب سایت را در گوگل ارتقا بدهند. حتما به خاطر داشته باشید نقشه وب سایت خود را در قسمت sitemap ثبت کنید.

ایندکس شدن وب سایت شما نیاز به زمان دارد معمولا یک تا چند هفته زمان نیاز است و در همین پنل می توانید تعداد ایندکس های صفحات داخلی را مشاهده کنید.

امیدواریم مفید واقع شده باشد.

3.8/5 - (78 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]

دیدگاه های این نوشته

  • محسن صنوبری گفت:

    سلام خسته نباشید
    یه وبلاگ تو بلاگفا ساختم. وقتی html tag گوگل رو تو قسمت هدر قالب وبلاگ کپی میکنم بعد ثبت پاک میشه و وبلاگ رو نمیشه verify کرد. مشکل کجاست؟! ممنون میشم راهنمایی کنید

  • ali گفت:

    ممنون از شما. این همون آموزشی بود که می خواستم. حالا سایتم بالا اومد

  • مهراد نیّری گفت:

    مطلب قدیمی است و بعد از وارد شدن به صفحه ی search console کاملا یک چیز کامل متفاوت از آموزش می بینید.

  • نیما گفت:

    تشکر از شما دوست عزیز واقعا مفید بود.فقط سرعت هاستا جدیدا یکم بد شدن نمیدونم چرا
    . اگر میشه که پیگیری کنید

    1. Admin گفت:

      با سلام و احترام
      نیما عزیز، چنانچه احساس می کنید سرعت سایت شما کم شده است برای بخش پشتیبانی تیکت بزنید، همکاران بررسی می کنند
      ممکن است بازدید سایت شما زیاد شده باشد و نیاز به افزایش منابع داشته باشید
      همچنین ممکن است دلایل دیگری نیز باعث ایجاد این مورد برای سایت شما شده باشد که باید از نظر فنی بررسی شود