امروز ۱۳ - اردیبهشت - ۰۳
دقیقه مطالعه

آشنایی با زبان پایتون Python

آشنایی با زبان پایتون Python
10 - اردیبهشت - 1398

پایتون را می توان یکی از زبان های قدرتمند برنامه نویسی دانست که در زمینه علم داده ها , توسعه وب, یادگیری ماشینی و خودکار سازی سامانه ها به کار گرفته می شود.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا , سطح بالا با معناشناسی پویای یکپارچه شده برای وب و ساخت و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی است.

ما می خواهیم در این مقاله بیشتر راجع به زبان python صحبت کنیم تا افرادی که تمایل دارند یادگیری این زبان را شروع کنند با آن آشنا شوند و ببیند آیا اساسا ارزش یادگیری دارد یا خیر!

پایتون چیست؟


این زبان در سال 1991 توسط یک برنامه نویس رایانه ای اهل هلند به نام Guido van Rossum نوشته شد. پایتون یک محیط یکپارچه توسعه نرم افزار همه منظوره سطح بالا, اسکریپتی و متن باز است که سبب می شود هر برنامه نویسی در جهت بهبود این زبان بتواند تلاش کند.

پایتون یک زبان تازه و جدید در مقایسه با زبان های بزرگ می باشد که در دنیای برنامه نویسی بسیار محبوب هستش چون در آن می توان به محاسبه معادلات پیچیده و تجزیه و تحلیل داده پرداخت.
این یک زبان چند منظوره هست که از تحلیل داده گرفته تا حتی ساخت بازی های کامپیوتری می توان از آن استفاده کرد.

یکی از مزایای فوق العاده این زبان این است که در آن کتابخانه و مفسر استاندارد به صورت رایگان هم به شکل دودویی و هم منبع در دسترس توسعه دهندگان قرار می گیرد و هیچ انحصاری وجود ندارد بنابراین برای توسعه دهندگانی که نمی خواهند هزینه زیادی را متقبل شوند عالیست.

علت محبوبیت پایتون؟

جدا از اینکه درآمد برنامه نویسان پایتون بالاست باید به این نکته هم اشاره کنیم که بزرگان عرصه فناوری مانند گوگل, مایکروسافت, یاهو , ناسا, موزیلا و بسیاری دیگر از ابرشرکت های فناوری از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند که همین موضوع باعث استخدام مستمر برنامه نویسان پایتون می شود که خود به اندازه کافی انگیزه بسیار بزرگی برای یادگیری این زبان می باشد.

به دلیل سادگی و انعطاف پذیر بودن این زبان خیلی از برنامه نویسان تازه کار به سراغ این زبان می آیند. یکی از نکات مهم برنامه نویسی که هر برنامه نویس را به ادامه راه ترغیب می کند دستاورد داشتن است. با پایتون می توان به سرعت برنامه هایی را ساخت و این احساس در هر برنامه نویس پایتونی بوجود می آید که بیشتر وقت صرف یادگیری این زبان کند.

برای مثال برای نمایش متنی در خرجی فقط کافی است عبارت print را تاپ و اجرا کنید!


نکته دیگر محبوبیت پایتون این است که چون یک زبان همه جانبه است بواسطه آن می توان تقریبا تمام کارهای یک برنامه را بدون نیاز به زبان دیگر انجام داد این موضوع سبب می شود برنامه نویس به راحتی هرچه تمام تر شروع به نوشتن برنامه با این زبان کند بدون اینکه به زبان های دیگر نیازمند باشد.
با اینکه پایتون یک زبان تقریبا جدید به حساب می آید ولی برنامه نویسان زیادی مشغول کار با این زبان می باشند.

انواع نسخه های پایتون؟

دو نسخه اصلی از پایتون وجود دارد پایتون 2 و 3 که از نظر هسته تفاوت آنچنانی باهم ندارند ولی ممکن است بعضی از کد های این دو نسخه برای همدیگر قابل خواندن نباشند از انتشار پایتون 2 مدت زمان زیادی گذشته است تقریبا الان همه در حال کار و یادگیری پایتون 3 می باشند مگر در شرایط خاصی از پایتون 2 استفاده کنند.

نسخه های دیگری هم مانند سایتون, جایتون, آیرون پایتون و… وجود دارد اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر در اول راه هستید همان نسخه اصلی پایتون را استفاده کنید.
پایتون نسخه 3.5 و بالاتر از آن با سرعت زیادی در حال توسعه می باشد که علت آن هم متن باز بودن می باشد و توسعه دهندگان زیادی مشغول کار بر روی آن می باشند. اگر شما تمایل به ویژگی های پیشرفته دارید پیشنهاد ما به شما همین نسخه می باشد.

جا به جایی از یک نسخه به نسخه دیگر در پایتون سخت نیست هرچند شاید نیاز باشد بعضی از توابع را یاد گرفت یا در نسخه های قدیمی تر هنگام رفتن از نسخه جدید به قدیم بعضی از توابع کار نکند. اما هیچ فشاری بر روی کاربر برای انتخاب وجود ندارد و به راحتی کاربر می تواند خود را با هر نسخه ای سازگار کند چون چارچوب همه ی نسخه ها تقریبا یکی است.

سخن آخر…


اما اگر واقعا به این زبان علاقه دارید شک نکنید به دلیل سادگی و منعطف بودن این زبان بهترین گزینه برای شروع یادگیری می باشد.

خواندن کد های پایتون آسان است، حتی اگر فرد یک برنامه‌ نویس ماهر نیز نباشد. هر کسی می‌تواند کار با زبان پایتون را آغاز کند این امر تنها نیازمند کمی صبوری و تمرین است. علاوه بر آن , این موضوع موجب می‌شود تا پایتون برای پروژه‌ های دارای چند برنامه‌ نویس و تیم‌ های توسعه بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت پارس وب سرور هم یکی از پیشگامان در این زمینه می باشد و برای شما برنامه نویس عزیزی که به این زبان علاقه دارید هاست پایتون را پیشنهاد می کند تا به بهترین شکل ممکن بتوانید یادگیری یا توسعه این زبان را شروع کنید.
فراموش نکنید تیم قدرتمند ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]