امروز ۰۹ - اردیبهشت - ۰۳
دقیقه مطالعه

دیتاسنتر چیست؟ + فیلم

دیتاسنتر چیست؟ + فیلم
12 - اردیبهشت - 1398

وقتی اینترنت در اواسط سال 1990 به صورت همگانی در دسترس عموم مردم قرار گرفت به موازات آن خدمات و امکانات زیادی نیز برای آن بوجود آمد که هرچه زمان گذشت این خدمات پیشرفته و کاربردی تر شدند که صد البته ادامه حیات آن ها به اینترنت بستگی داشت.

تمام سایت ها نیازمند سرورهایی بودند که بواسطه آن ها در بستر اینترنت ایجاد شوند و در دسترس مردم قرار گیرند اما هرکسی یا نهادی تجربه, دانش و صد البته هزینه بوجود آوردن یک سرور اختصاصی را نداشت زیرا اینکار نیازمند افرادی متخصص می باشد که به صورت شبانه روزی خود را وقف این کار کنند.
از این رو دیتاسنتر ها که در زبان فارسی به آن ها مرکز داده می گویند بوجود آمد.

دیتاسنتر چیست؟


دیتاسنتر را می توان مجموعه ای از سرورها, تجهیزات, رک ها, سرویس دهنده ها در یک شبکه ساختمانی با تمام موارد امنیتی تعریف کرد که افراد متخصص زیادی در آن مشغول به کار می باشند و به کاربران خود خدماتی از جمله سرویس های اینترنتی , سرور و تجهیزات مرتبط با شبکه را ارائه می دهند.
مراکز داده بسیار عظیمی در سرتاسر دنیا مشغول ارائه خدمات هستند که بعضی از آن ها استفاده درون سازمانی دارند و برخی دیگر به عموم مردم خدمات می دهند شاید کمی عجیب باشد اما مرکز داده گوگل و فیسبوک مکانی بیش از چندین هکتار را اشغال کرده اند.

دیتاسنتر چیست؟

امکانات دیتاسنتر:

1-اینترنت پرسرعت و شبکه برق قوی:


دیتاسنتر ها علاوه بر استخدام نیروی کار متخصص همواره باید به اینترنت پرسرعت بدون قطعی و شبکه برق قوی متصل باشند تا حتی برای یک ثانیه هم از دسترس خارج نشوند تعجب نکنید اما میزان مصرف برق یک دیتاسنتر چیزی در حد مصرف برق یک شهر کوچک می باشد.

2- سیستم خنک کننده:

فن های موجود در این مراکز بسیار بسیار قوی می باشد و سیستم خنک کننده به طور مدام در 24 ساعت شبانه روز مشغول خنک کردن تجهیزات است چون حرارتی که این مجموعه ها تولید می کنند بسیار بالاست درحدی که اگر برای مدت زمانی کوتاه سیستم خنک کننده از کار بیفتد به جرات می توان گفت تمام قطعات ذوب می شوند و خساراتی در حدود چند ده میلیون دلاربه بار می آورد.

دیتاسنتر چیست؟

3- فایروال و سیستم امنیتی به روز:

یک دیتاسنتر همواره مورد هدف خرابکاران و هکرها قرار می گیرد برای همین اگر این مجموعه ها به فایروال قدرتمند و سیستم امنیتی به روز مجهز نباشند چند ساعت بیشتر دوام نخواهند آورد.

4- فضای کافی:

دیتاسنتر دارای فضای بسیار زیادی برای سرور ها و تجهیزات می باشد و فضای خالی بسیار زیادی هم دارد تا تجهیزات آینده هم بتواند در آن قرار بگیرد بدین منظور همواره یک دیتاسنتر مکان بسیار بزرگی را اشغال می کند و فقط بخشی از آن مورد استفاده قرار می گیرد در رده بندی دیتاسنترها مساحت و فضای کافی تاثیر به سزایی دارد.

دیتاسنتر چیست؟

5- مانیتورینگ و پشتیبانی:

تمام سرور ها و شبکه در دیتاسنتر به صورت شبانه روزی بدون وقفه مانیتورینگ می شوند تا مبادا کوچکترین مشکلی را قبل از ایجاد شدن حل نمایند.

6- تجهیزات پیشرفته:

در کنار تمام موارد گفته شده یکی از مورد های مهم دیگر استفاده از تجهیزات به روز با قدرت بالا با برند های معتبر و مطرح است تا دیتاسنتر با مشکلاتی نظیر تجهیزات یا عدم کارایی آن ها رو به رو نشود.

کولوکیشن چیست:

دیتاسنتر از تعدادی زیادی رک تشکیل شده است که در هر رک یک یا چند سرور قرار می گیرد به این محل کولوکیشن می گویند هرکس می تواند با اجاره ی بخشی از فضای کولوکشین قطعات سخت افزاری خود را خریداری کند و در این محل قرار دهد البته هزینه نگهداری از سرور را هم باید جداگانه به دیتاسنتر پرداخت کند.

دیتاسنتر چیست؟

شرکت پارس وب سرور افتخار همکاری با یکی از بهترین دیتاسنتر دنیا یعنی هتزنر آلمان را دارد. که همواره در رده بندی بهترین ها در جایگاه بالایی قرار دارد.
پشتیبانی بسیار قوی و سخت افزار های قدرتمند تنها قسمتی از مزایای این دیتاسنتر می باشد.
فیلمی را که در ابتدا مشاهده کردید از این دیتاسنتر تهیه شده است. که خود به خوبی نشان می دهد چرا همیشه جزو بهترین ها قرار دارد.
هاست لینوکس به علاوه سرور مجازی و سرور اختصاصی مجموعه پارس وب سرور همه و همه از همکاری با همین دیتاسنتر در خدمت شما عزیزان قرار می گیرد.

4.7/5 - (4 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]