امروز ۳۰ - اردیبهشت - ۰۳

چرا وب سایت وردپرسی کند است؟

چرا وب سایت وردپرسی کند است؟
17 - اردیبهشت - 1403

زمان مهمترین نکته ای است که یک کاربر در زمان سرچ خود در موتورهای جستجو مانند گوگل در نظر می گیرد!
حدس چند نکته بسیار ساده هست اینکه کاربران اولین سایتی که در زمان سرچ به آن ها نمایش می دهد را باز می کنند تا دنبال مطلب مورد نظر خود بگردند و اگر این سایت آن ها را به پاسخی که در ذهن داشتند نرساند سراغ سایت های دیگر می روند!
اما اگر سایت اول کمی با تاخیر لود شود چه اتفاقی می افتد؟ بله درست هست کاربر صفحه سایت را می بندد و سراغ سایت دوم می رود!
در این زمان شما تنها یک کاربر را از دست نداده اید!!! بلکه اعتبار سایت خود را پیش موتور های جستجو را هم با چالش رو به رو می کنید! و به مرور رتبه خوب سایت خود را از دست خواهید داد.

بنابراین به راحتی می توان گفت چقدر یک وب سایت سریع به شما برای پیش برد هدف های شما کمک خواهد کرد اما واقعا چگونه می توان یک وب سایت سریع داشت؟

اگر تا کنون شنیده اید که شخصی در مورد طراحی وب سایت صحبت می کند حتما باید نام وردپرس را هم شنیده باشید! از سال 2003 که این سیستم شروع به کار کرد تا به امروز بیش از 60 میلیون وب سایت با وردپرس ساخته شده اند و قطعا با خرید هاست وردپرس، سایت خود را راه اندازی کرده‌اند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا می باشد که نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی ندارد و به راحتی می توان آن را نصب کرد و قالب مورد نظر خود را روی آن قرار داد و با افزونه هایی مانند المنتور ویرایش صفحات را انجام داد و با افزونه ی ووکامرس فروشگاه آنلاین را پیدا سازی کرد!
پس راه اندازی یک وب سایت وردپرسی سخت نیست!
امروز نزدیک به 40 درصد سایت های دنیا با وردپرس ساخته شده است! بله تا این اندازه وردپرس محبوب می باشد.
اما بزرگترین نقاط ضعف این سیستم دو مورد می باشد
1- امنیت
2- سرعت
در مورد گزینه اول باید گفت اگر امن سازی های لازم انجام شود و افزونه های کرک شده استفاده نشود و بروزرسانی ها مداوم انجام شود این سیستم امن خواهد شد.
اما در خصوص سرعت نکات حائز اهمیت زیادی وجود دارد که باید بررسی شود که چرا سایت وردپرس شما کند می باشد و چطور می توان آن را برطرف کرد.

نحوه بررسی کند بودن یک وب سایت:

برای بررسی کندی یک وب سایت کافی هست روی صفحه اصلی سایت راست کلیک کنید و روی inspect کلیک کنید.
در کادری که باز می شود روی network کلیک کنید و سپس دستور ctrl+shift+R را بزنید تا سایت بدون کش reload شود در این زمان در این کادر شما می توانید تعداد درخواست ها , زمان پاسخگویی به هر درخواست و حجم صفحه را بررسی کنید در نهایت شما می توانید مشاهده کنید که وب سایت شما به چه صورت لود می شود و چه زمانی برای این لود شدن صرف می شود.

قدم اول: یک پارامتر مهم در همین صفحه ttfb می باشد یعنی time to first byte به معنای زمان اولین پاسخ سرور!
اگر در سایت وردپرس شما از کش استفاده نشده باشد برای مثال کش لایت اسپید نصب نشده باشد این زمان بالاست و برای کاهش این زمان باید از کش استفاده کرد!
بهترین زمان ttfb کمتر از 120 میلی ثانیه می باشد هرچه این زمان کمتر باشد بهتر خواهد بود.
(در تصویر زیر کادر سبز نشان دهنده ttfb می باشد.)

اولین زمان پاسخ سرور
اولین زمان پاسخ سرور


قدم دوم: مورد دیگر حجم صفحه می باشد! نباید حجم صفحه اصلی سایت شما بالاتر از 3 الی 4 مگابایت باشد هرچقدر حجم صفحه بالاتر باشد کاربران زمان بیشتری نیاز دارند تا سایت شما لود شود پس باید همواره سایت خود را بهینه نگه دارید و از تصاویر حجیم در سایت استفاده نکنید.

حجم صفحه


قدم سوم: در قدم بعدی شما باید در این صفحه بررسی کنید که خطایی وجود نداشته باشد! گاهی بعضی لینک ها و فایل های شما در صفحه اصلی لود نمی شود و خطا دارند برای حل مشکل باید این لینک ها را اصلاح کنید و اگر تصاویری خطای 404 دارند با مشاهده لینک مربوطه وارد مسیر شوید و تصاویر را جایگزین کنید.

قدم چهارم : مورد آخر تعداد درخواست های قالب می باشد که بهتر است چیزی بین 60 الی 120 باشد هرچه تعداد درخواست ها بالا باشد تایم بیشتری برای لود وب سایت صرف می شود و باعث کندی می شود.

تعداد درخواست های قالب

ابزار دیگری برای بررسی درخواست ها استفاده از سایت هایی نظیر واکاو برای سایت های داخلی و gtmetrix برای سایت های خارج از ایران می باشد که همین پارامتر ها را به شما نمایش خواهد داد

چگونه سرعت سایت وردپرسی را بهبود بخشیم؟

برای اینکه شما یک وب سایت وردپرسی سریع داشته باشید باید موارد متعددی را در نظر داشته باشید که به چند عامل اشاره خواهیم کرد.

1- تعداد درخواست و سنگین بودن افزونه ها:

یکی از عواملی که در کندی سرعت یک وب سایت وردپرسی تاثیر زیادی دارد استفاده از افزونه های سنگین و تعداد بالا می باشد.

در حالی که این افزونه‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را به یک وب‌سایت اضافه می کنند، اما مجموعه‌ای از کدهای مخصوص به خود را نیز دارند که باید هر بار که صفحه بارگذاری می‌شود، اجرا شود. این کد ها می توانند بر سرعت بارگذاری صفحه تأثیر منفی بگذارد، به خصوص اگر چندین افزونه همزمان در حال اجرا باشندعلاوه بر این، برخی از افزونه‌های با کدگذاری ضعیف می‌توانند فشار غیرضروری به منابع سرور اضافه کرده و زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهند.برای اطمینان از عملکرد بهینه، فقط از آنچه لازم است استفاده کنید و مراقب افزونه هایی باشید که ممکن است سرعت سایت وردپرس شما را کند کنند.

یک وب سایت سریع وردپرسی سایتی هست که درخواست کمی در قالب دارد و افزونه های کمی هم استفاده شده است.
هرچه میزان افزونه های استفاده شده کمتر باشد روی سرعت نهایی شما تاثیر مثبت تری دارد و درگیری منابع هم کمتر خواهد بود.
بنابراین همیشه از افزونه هایی استفاده کنید که واقعا در سایت ضروری هست و استفاده از افزونه های کم استفاده را به حداقل برسانید

2- عدم استفاده از لینک های خارجی:

لینک های خارجی در واقع پیوند دادن سایت خود با سایت های دیگر می باشد!
وقتی سایت شما در حال لود شدن در سیستم کاربر است اگر قرار باشد مرورگر به یک سایت خارجی دیگر ارجاع داده شود و به نوعی پارامتر هایی در سایت شما مانند فونت و تصاویر قرار باشد از سرور های دیگر فراخانی شود اگر سایت مقصد در دسترس نباشد شما با کندی شدیدی رو به رو می شوید تا درخواست failed شود.
برای مثال اگر در سایت خود از فونت های گوگل کمک گرفته اید و در قالب لینک دهی کردید ممکن است با مشکل رو شوید چون این فونت ها عموما در داخل کشور با مشکل لود شدن رو به رو هستند.
پس سعی کنید تمام لینک های داخل سایت داخلی باشند

4- استفاده از افزونه ای که کاربران را رهگیری می کنند:

گاهی با نصب یک افزونه لینکی در داخل قالب قرار می گیرد که تا کاربران ورودی شما را رهگیری کند.
این لینک ها اگر داخل کشور فیلتر باشند به شدت سرعت سایت را کاهش خواهند داد! و باید طبق همان روش اول inspect بگیرید و با شناسایی لینکی که مشکل ساز شده نسبت به غیرفعالسازی آن در افزونه اقدام فرمایید.
برای مثال افزونه ووکامرس با رهگیری کاربران باعث کندی شدید در بخش پیشخوان می شود و افزونه جت پک هم با قرار دادن لینک هایی داخل سایت این کندی را برای کاربران شما ایجاد می کند.
پس این مورد را همیشه مدنظر داشته باشید که رهگیری کاربران توسط افزونه ها گاهی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد!

5- پایگاه داده نامنظم:

داشتن دیتابیس حجیم و نامنظم باعث ایجاد کندی شدیدی در وب سایت می شود چون سرور به درستی نمی تواند درخواست ها را به دیتابیس ارسال کند و مدت زمانی طول می کشد تا پاسخ را دریافت کند و به همان میزان باعث کندی می شود.
بنابراین با بهینه سازی پایگاه داده و حذف هرزنامه ها و محتوای بی فایده فضای اضافه ی دیتابیس را کاهش دهید و سرعت پاسخ به درخواست ها را بالا ببرید فراموش نکنید دیتابیس سایت شما هسته اصلی وب سایت می باشد و در سرعت وب سایت نقش اساسی ایفا می کند

6-تداخل افزونه ها و قالب:

گاهی کندی شدید قالب از تداخل بین افزونه ها یا افزونه و قالب رخ می دهد در این حالت دو پلاگینی که باهم تضاد دارند منابع هاست شما را به شدت درگیر می کنند و باعث عدم پاسخ به درخواست کاربران برای مشاهده وب سایت یا صفحات داخلی وب سایت شما می شوند.
برای حل این موضوع باید از قالب های سفارشی شده یا اختصاصی معتبر استفاده کنید و با بروز نگه داشتن افزونه ها تا جای ممکن جلوی این اتفاق را بگیرید فراموش نکنید نصب افزونه های کم استفاده و نامعتبر احتمال این تداخل ها را افزایش می دهد.

7- استفاده نسخه های php بالا:

PHP چارچوب یا زبان برنامه نویسی زیربنایی است که وردپرس روی آن اجرا می شود.
PHP 8.3 آخرین نسخه است و هر نسخه معمولاً بهتر از نسخه قبلی عمل می کند. جابجایی از نسخه 5.6 به نسخه 7.x تقریباً 30٪ باعث افزایش سرعت سایت شما می شود و بالا رفتن هر نسخه می تواند دوباره 5 الی 10٪ سرعت را افزایش دهد.
اما نکته بسیار مهم این است که باید سایت و قالب شما با نسخه های بالاتر سازگار باشد گاهی افزونه ای در سایت استفاده می شود که نهایتا می تواند تا نسخه 7.3 ران و اجرا شود اینجا قرار دادن سایت روی نسخه های بالا باعث قطع شدن وب سایت می شود.
بنابراین شما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که همزمان با افزایش نسخه php باید تمام افزونه ها و قالب شما سازگاری کامل داشته باشند.

8- استفاده از هاست مناسب:

یکی از مهمترین علت های کندی شما می تواند از هاست شما باشد! حتی اگر تمام راه کار های بالا را انجام داده باشید و یک وب سایت بهینه با کدنویسی اصولی داشته باشید اما باز هم احساس کندی داشته باشید! این بدان معناست که شما در انتخاب هاست خود دقت لازم را به خرج نداده اید
یک هاست خوب با میزان مناسبی از رم و cpu و سخت افزار قدرمند سرور کمک می کند سایت شما در بهترین وضعیت خود باشد.
گاهی با بررسی ابزار هایی که در سی پنل در دسترس شماست مانند resource usage می توانید منابع هاست خود را رصد کنید و اگر میزان رم و سی پیو شما به حداکثر استفاده خود رسید با ارتقا این مورد را برطرف کنید تا کندی وب سایت شما از سمت منابع هاست نباشد!
یک نکته مهم اینجا وجود دارد گاهی منابع سایت شما درگیر نیست و تمام موارد برای افزایش سرعت وب سایت خود را انجام داده اید ولی همچنان سایت کند هست! این مورد می تواند بخاطر درگیری خود سرور بخاطر تعداد بالای سایت روی آن و یا استفاده از سخت افزار ضعیف باشد پس می توان گفت انتخاب یک هاست مناسب و مطمئن به همراه منابع بالا از شروط اساسی می باشند.
باید حداکثر تمرکز را داشته باشید که اگر ورودی سایت بالاست باید هاستی مطابق با این ورودی داشته باشید.
در پارس وب سرور شما می توانید مطابق با نیاز وب سایت خود و ورودی خود از هاست وردپرس یا هاست حرفه ای یا در وب سایت های بسیار پربازدید خود از هاست اختصاصی استفاده کنید
این هاست ها با بهره گیری از سخت افزاری بسیار قدرتمند و منابع بالا به شما در بارگذاری هرچه سریعتر وب سایت کمک می کند.

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[bws_google_captcha]